Η Γέννηση του Αδάμ

Η Γέννηση του Αδάμ

Κυριακή 17 Απριλίου 2016

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ ΕΚΘΕΣΗΣ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ- ΔΙΑΛΟΓΟΣ



ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΟ ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
Α. ΚΕΙΜΕΝΟ
ΔΙΑΛΟΓΟΣ
«... Πλαστήκαμε για να μην είμαστε μονάχοι. Για τούτο η καρδιά μας ασταμάτητα διψά για τους άλλους. Χωρίς το διάλογο των υπάρξεών μας η ζωή φαίνεται αδειανή, ερημωμένη ,αδικαιολόγητη. Ζούμε και πλησιάζουμε τους άλλους χρησιμοποιώντας αυτό το μέγιστο δώρημα που αποθέωσαν οι αρχαίοι Έλληνες: το διάλογο. Αν δεν είχαμε φωνή, αν δεν ξέραμε να μιλάμε, και μάλιστα την ίδια γλώσσα, αν δεν χρησιμοποιούσαμε τις λέξεις με την ίδια έννοια, τότε δεν θα μπορούσαμε τελικά να κερδίσουμε τους άλλους και ν’ αναπτύξουμε δεσμούς φιλίας και αγάπης.
         Ο άλλος λοιπόν μας είναι απαραίτητος ,γιατί ολοκληρώνει τον εαυτό μας, ολοκληρώνει το βίο μας και κάνει να βλαστήσει στον κόσμο μας ο διάλογος. Ο διάλογος δεν είναι μονάχα ανταλλαγή σκέψεων. Είναι και η ανταλλαγή καρδιών. Αυτό είναι το μεγάλο μυστικό της ανθρώπινης ζωής.
       Μας χρειάζεται ο άλλος προκειμένου ν’ αναπτυχθεί στη ζωή μας ο διάλογος. Αλλά μας χρειάζεται ελεύθερος, αδέσμευτος, άνθρωπος αυτεξούσιος και ακέραιος, που θα’ ρθει να συναντήσει εμάς, αν είμαστε αληθινά αυτεξούσιοι και ακέραιοι στην ανθρωπιά μας. Διάλογος ανάμεσα σε σκλάβους δεν είναι δυνατό ν’ αναπτυχθεί ,παρά μονάχα για να θρέψει τον καημό της ελευθερίας.
      Ο διάλογος ο αληθινός είναι έργο της ελευθερίας, έργο γενναίο, ειλικρινέστατο και μέσα από αυτό το θαυμαστό ηθικό κλίμα ξεπήδησε στον ευλογημένο αυτόν τόπο που ζούμε ένα παράδοξο , σπανιότατο γλωσσικό φαινόμενο: ο δυϊκός αριθμός έχει και βαθιά ηθική αξία : φανερώνει το ελεύθερο και αρμονικό συνταίριασμα δύο ανθρώπινων υπάρξεων : τη λαχτάρα τους ν’ αλληλογνωριστούν, ν’ αλληλοφωτιστούν,να γεμίσουν τη μοναξιά τους ,να ευρύνουν την καρδιά και τη ζωή τους ολόκληρη, να δημιουργήσουν πολιτισμό.
      Ο πολιτισμός αρχίζει από τη βεβαίωση του Εγώ και του Συ, από τη συνειδητοποίηση ότι υπάρχουμε εμείς ,αλλά υπάρχει και ο άλλος , ο πλαϊνός μας. Χωρίς αυτόν τον άλλο ,και η ζωή μας και η πλάση ολόκληρη θα ήταν μια τρομερή ερημιά.»

Β. ΚΕΙΜΕΝΟ
Σημασία και χρησιμότητα της γλωσσομάθειας
     Η σημασία της γλωσσομάθειας στη σύγχρονη εποχή είναι μεγάλη, αφού υπάρχει έντονη πολιτική, πολιτιστική, οικονομική και εμπορική επικοινωνία· θα μπορούσε μάλιστα να χαρακτηριστεί και αυτονόητη ανάγκη των σύγχρονων ανθρώπων η εκμάθηση τουλάχιστον της αγγλικής γλώσσας.
    Αρχικά, θα έπρεπε να ληφθεί υπόψη η μετακίνηση και η εγκατάσταση οικονομικών μεταναστών στα διάφορα κράτη. Το γεγονός αυτό καθιστά απαραίτητη την ικανότητα τόσο των μόνιμων κατοίκων ενός κράτους όσο και των μεταναστών να συνεννοούνται επαρκώς μέσω κάποιας συγκεκριμένης γλώσσας, προκειμένου να διατηρείται η ομαλότητα των μεταξύ τους σχέσεων σε επαγγελματικό και κοινωνικό επίπεδο ευρύτερα.
    Άλλωστε, ακόμη και η απλή μετακίνηση ενός επαγγελματία σε χώρες του εξωτερικού - χωρίς τη μόνιμη εγκατάσταση του εκεί - απαιτεί τη δυνατότητά του να επικοινωνεί ικανοποιητικά με τους αλλόγλωσσους συνεργάτες του καθώς και να ενημερώνεται μέσω της ξένης βιβλιογραφίας για τις νέες εξελίξεις που αφορούν τον επαγγελματικό του χώρο.
    Επιπλέον, η επαφή του σύγχρονου ανθρώπου με τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές είναι συνδεδεμένη και εξαρτωμένη ως ένα βαθμό από τη γλωσσομάθεια· είναι προαπαιτούμενη δηλαδή έστω η υποτυπώδης γνώση της αγγλικής γλώσσας, για να μπορεί να γίνει σωστός χειρισμός των υπολογιστών.
    Στο επίπεδο της διεύρυνσης των ανθρώπινων σχέσεων παγκοσμίως, η γνώση ξένων γλωσσών εξυπηρετεί την ανταλλαγή πολιτιστικών στοιχείων ανάμεσα στα κράτη, διαδικασία που επιτυγχάνει την εξοικείωση των λαών μεταξύ τους, αφού αποκτούν τη δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με δείγματα της πολιτιστικής ταυτότητας άλλων κρατών.
    Η επαφή αυτή μπορεί να διευρύνει απλά τους ορίζοντές τους ή να τους καταστήσει ικανούς να εμπλουτίσουν το δικό τους πολιτισμό αφομοιώνοντας δημιουργικά στοιχεία που θεωρούν ότι ομοιάζουν στην ιδιοσυγκρασία της δικής τους χώρας.
    Κατόπιν όλων αυτών, είναι σαφές πως η γλωσσομάθεια αποτελεί μέγιστη ανάγκη και όχι πολυτέλεια στη σύγχρονη κοινωνία, εφόσον τα μέλη της επιθυμούν και επιδιώκουν τη συνεχή εξέλιξη και πρόοδό τους.

Α. ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ :
1.Να αντιστοιχίσετε τις λέξεις της στήλης Α με τις συνώνυμές τους της στήλης Β
                  Α                                                                        Β
1.διαβουκόληση                                                 α.  εγωκεντρισμός
2.ατομικισμός                                                     β.  αναλυτής
3.συμβολή                                                           γ.  ανηθικότητα
4.ανατόμος                                                         δ.  χειραγώγηση
5.αμοραλισμός                                                   ε.  πλεονεξία
6.κερδομανία                                                    στ.  συνεισφορά
7.επινόηση                                                          ζ.  εξακρίβωση
8.διάγνωση                                                         η.  εφεύρεση

2. Ποια είναι η σημασία του διαλόγου, για τις σχέσεις των ανθρώπων, σύμφωνα με το κείμενο;




Β. ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
1. Ποιοι λόγοι, σύμφωνα με τη 2η και 3η παράγραφο του κειμένου, καθιστούν την γλωσσομάθεια απαραίτητη ικανότητα του σύγχρονου ανθρώπου;

2. Συμπληρώστε τα κενά με τις λέξεις στο πλαίσιο:
[ομαλότητα-εγκατάσταση-γλώσσας-κοινωνικό-συνεννοούνται-απαραίτητη-συνηθισμένη]

Η σημασία της εκμάθησης της γλώσσας του χώρου
διαμονής των μεταναστών
Ιδιαίτερα συχνή και ………………….. είναι η μετακίνηση και η ………………………….. οικονομικών μεταναστών στα διάφορα κράτη. Το γεγονός αυτό καθιστά ……………………… την ικανότητα τόσο των μόνιμων κατοίκων ενός κράτους όσο και των μεταναστών να  ………………… επαρκώς μέσω κάποιας συγκεκριμένης ………………….. , προκειμένου να διατηρείται η ………………….. των μεταξύ τους σχέσεων σε επαγγελματικό και ………………….επίπεδο ευρύτερα.

3. Αρχικά, Άλλωστε, Επιπλέον, δηλαδή, Κατόπιν όλων αυτών: να αναγνωρίσετε το ρόλο των παραπάνω διαρθρωτικών λέξεων.

4. Να γράψετε μία πρόταση για κάθε λέξη που σας δίδεται:  αλλόγλωσσος, κοσμοπολίτης, εκμάθηση, εθνικός, διευκολύνω, συμβάλλει

5. Να μετατραπεί η σύνταξη των προτάσεων από ενεργητική σε παθητική και αντίστροφα:
·         Η γνώση ξένων γλωσσών εξυπηρετεί την ανταλλαγή πολιτιστικών στοιχείων ανάμεσα στα κράτη.
·         Η επαφή του σύγχρονου ανθρώπου με τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές συνδέεται και εξαρτάται,  ως ένα βαθμό,  από τη γλωσσομάθεια.

 ΘΕΜΑ ΕΚΘΕΣΗΣ
Διάλογος ανάμεσα σε σκλάβους δεν είναι δυνατό ν’ αναπτυχθεί , παρά μονάχα για να θρέψει τον καημό της ελευθερίας .
α. Ποιες είναι οι ωφέλειες ενός γόνιμου διαλόγου ;
β. Ποιες είναι οι προϋποθέσεις για τη διεξαγωγή του ;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου